Föreningen

Hammarskjöldska Släktföreningen bildades i Stockholm 1911.

Föreningen har enligt antagna stadgar till Imagesyfte att:

– stärka släktbanden,
– vårda släktminnen och släktgravar,
– föra släktregister,
– forska i släktens historia och bevara material som belyser släktens historia samt
– i övrigt tillvarata släktens och släktmedlemmars intressen.

Släktföreningen håller ordinarie möte vart femte år och utser där bland annat en styrelse. Däremellan ordnar föreningen andra sammankomster eller resor, ofta till trakter där släktingar bott eller verkat.Image

Ordinarie släktmöte hölls år 2005 i Jönköping i samband med 100-årsfirandet av Dag Hammarskjölds födelsedag i samma stad. År 2008 anordnade släktföreningen en resa till New York för att bland annat besöka FN och New York Times där släktingar arbetat. År 2010, då släkten fyllde 400 år och släktföreningen 100 år, hölls ett ordinarie släktmöte på Tuna gård, Vimmerby.

Medlemskap i släktföreningen beviljas till myndig person som enligt Riddarhusets bestämmelser eller adoption tillhör släkten Hammarskjöld. Barn till sådan person får dessutom inträde. Styrelsen kan också medge medlemskap till person som visat särskilt intresse för släkten. En viss avgift är kopplad till medlemskapet.